Butiksförsäljning i butik och online

Den snabbast växande handeln i dag är e-handeln som numera omsätter mer än 100 miljarder kronor. Fler och fler företag inser att det är viktigt att kunna erbjuda sina kunder e-handel utöver försäljningen i butik. En webbshop är ett utmärkt komplement till företagsbutiken samt kan nå ut till en större marknad och fler kunder. En butik som är online och som kan erbjuda flera olika typer av service (mer än än endast försäljning) som exempelvis Click & Collect kan få stora fördelar jämfört med konkurrenterna. Med Click & Collect kan kunden reservera sin vara via webbshoppen för att sedan själv hämta upp beställningen i butiken. Detta är en omtyckt kundanpassad försäljning som garanterar kunden att varan finns i butiken när de kommer dit.

Rätt teknisk lösning och trygg betalning

Det är betydelsefullt för företag att välja de bästa tekniska lösningarna både i butik och för webbshoppen. Det gäller för ett företag att välja rätt plattform för webbshoppen, en användarvänlig och lättnavigerad sajt, bra och förståelig information, snabb och pålitlig frakt samt en bra returpolicy. Förutom detta är det viktigt att ett företag erbjuder sina kunder en trygg betallösning. Företaget Sitoos erbjuder professionell hjälp för företag genom att skräddarsy rätt lösning för ditt företag med minskade kostnader och ökad försäljning. Sitoos erbjuder bland annat företag en kassalösning med många bra och smidiga möjligheter, besök sitoos hemsida för mer information. Med Sitoos hjälp kommer ditt företag att kunna erbjuda kunder uppdaterad, säker och smidig service samt moderna betalningssätt som kommer att överträffa dina kunders förväntningar.

Nöjda kunder

För att kunna bli framgångsrik, både i butik och online, krävs nöjda kunder. Kundrecensioner online kan komma att påverka försäljningen positivt eller negativt både i webbshoppen samt butiken. Den kanske bästa marknadsföringen idag är bra och utmärkta kundutlåtanden och recensioner från nöjda kunder. Det är lika viktigt för ett företag att erbjuda förstklassigt bemötande och kundservice i butiken som i webbshoppen. Med internet och sociala media har kundernas utlåtanden blivit betydligt mer viktiga och relevanta än någonsin tidigare. Besökare till ditt företag, online eller fysiska butik, ska kunna erfara utmärkt service och gott bemötande. Detta kommer att inge det förtroende kunden behöver för att känna att här kan han eller hon handla tryggt och säkert.

Snabb och smidig service

Hur din butik fungerar för kunder kan påverka viljan att handla online. Personalens bemötande av kunderna är oerhört viktigt och det är bra att separera kassa med kundservice. Kunder tycker inte om att behöva vänta en halvtimme för att betala för en vara och kommer troligtvis att lägga produkten på en hylla och lämna affären. Dåligt intryck av en fysisk butik kommer inte inge kunder förtroende att handla i denna butiks webbshop. Snabb och uppdaterad kassaservice, bra personal och utmärkt kundservice är viktigt i en butik. Personalen i butik och webbshop bör vara service minded, särskilt om kunden är besvärlig. Det är också ett plus med personal i kundservice som dessutom kan tala engelska. Kör gärna en språktest vid anställningen för att försäkra dig om att de verkligen kan tala språket och inte bara har ett bra betyg i på pappret.

Ett bra råd är att starta upp din onlineförsäljning med professionell hjälp för att se till att ditt företag kan ge kunderna en bra kundupplevelse och goda referenser från start.

About the Author Ayub Åkesson