Corona gör att färre idrottar

Denna pandemi som skylls på Corona-viruset har drabbat oss alla på olika sätt. Ett sätt som det har påverkat folkhälsan på är att färre tränar regelbundet. Det kan bero på flera saker. Dels så är fler stillasittande i sitt arbete och det kan leda till att det är svårare att komma till träningen, dels så har gruppträning i stort sett försvunnit för att vi inte får träffa varandra. När vi inte har varit tillåtna att socialisera så har träningen blivit lidande på många sätt. Det kan lätt leda till skador som hälsporre bland annat och då måste man uppsöka en klinik som kan behandla hälsporre för att det ska bli bra. Har du drabbats av hälsporre så är det möjligt att läs mer här och se vad du kan göra för din skada.

Ta det lugnt i början

Det vanligaste när det kommer till idrottsskador är att folk börjar för snabbt och trappar upp för snabbt och det i sin tur leder till skador. Det viktigaste är att lyssna på kroppen och ge den tid till återhämtning. Hälsporre kan vara ett tecken på att du har börjat att springa alldeles för mycket på för kort tid och det är kroppen som inte hänger med. För att behandla hälsporre så kan du få inlägg som gör att dina skor passar dig bättre eller som stabiliserar ditt fotvalv. Många gånger är det fotvalvet som är problemet och att det antingen är för högt eller får lågt. Båda lägen kan leda till hälsporre. Är du dessutom överviktig och det är din grund till att börja träna så är det ännu viktigare att du tar det lugnt i början. Din vikt dubbleras flera gånger när du springer på grund av trycket när du sätter ner benet och har du då en hög vikt så kommer dina ben att ta stryk.

Följ gärna ett träningsschema för nybörjare om du aldrig har sprungit förr. Det är klassiskt att man tror att det är alldeles för lugnt och lätt men det är proffs som har utformat de flesta träningsschema så även om det känns allt för lätt så är det en smart idé att följa dessa scheman. Hur vet du då att det är hälsporre du har drabbats av? Det finns ju så många skador du kan drabbas av. Om du känner igen alla, eller i alla fall många, av symtomen här nedan så är det stor risk att det är just hälsporre.

  • 1. Det gör väldigt ont på morgonen när du ska ta dig upp ur sängen. Det är för att senan har dragit ihop sig under natten när den har varit kall.
  • 2. Det gör ont när du ska resa dig efter att ha suttit en längre stund, en så kallad startsmärta.
  • 3. Kramp i hålfoten.
  • 4. Det blir bättre när du har rört på dig ett tag men värre när du sätter eller lägger dig igen.
  • 5. Du får vilovärk efter att ha stått eller gått under en hel dag.

About the Author Ayub Åkesson