De senaste åren har den svenska handeln varit i stor förändring. Det digitala samhället har förändrat kundbeteenden vilket ställer nya krav på retailers. Begreppet “butiksdöden” syftar på de butiker som inte klarar av skiftet från en minskad butikshandel till en ökad e-handel. I början av 2020 kom dessutom coronakrisen vilket innebar ytterligare en utmaning för en bransch som redan var ekonomiskt pressad. Detta har dock gett upphov till en rad olika trender inom handeln. Med hjälp av dessa trender ska affärerna överleva butiksdöden och coronakrisen. Här kan du läsa mer om tre av dessa trender.
De senaste åren har e-handeln ökat stort och tar försäljningsandelar från de fysiska butikerna. En av de starkaste trenderna inom handeln just nu kallas för sömlös handel. Det är ett begrepp som betyder att en retailer både erbjuder en digital och en fysisk butik. Dessa bedrivs tillsammans på ett “sömlöst” sätt. Detta kan exempelvis vara ett en kund beställer online, men hämtar upp varan i butik. Denna “click and collect”-trend har funnits under lång tid, men det är först det senaste året som den verkligen tagit fart i Sverige. Detta är ett bra sätt att behålla kundkontakten i den digitala eran. Det kan även vara tvärtom att beställningen sker i butik, men produkten blir hemkörd eller att man hämtar upp den senare. Med andra ord handlar det om att digitalisera butiken genom att ta det digitala in i butiken. Om kunden inte hittar sin storlek i butik kan hen lägga en beställning och få den hemkörd vid ett senare tillfälle.
Trenden med denna kombination av fysisk och digital butik blev särskilt påtaglig det senaste året i samband med coronakrisen då allt fler konsumenter valde att genomföra sina köp hemifrån. Många butiker såg krisen som en möjlighet att göra den nödvändiga omställningen till sömlös handel. Tack vare smarta kassasystem, även kallade POS Point of Sale, som sitoo.com/retail-pos kunde butiker enklare genomföra detta skifte. Kassasystemet är navet hos många retailers och tack vare de tekniska framstegen de senaste åren finns det idag avancerade POS som gör det möjligt att enkelt skapa en sömlös handel. Sitoo erbjuder nu även mobila och molnbaserade kassasystem, så kallade mPOS. Detta har gjort det möjligt att smidigare ta emot pengar och hantera transaktioner, hantera lager, analysera kundbeteenden, generera försäljningsrapporter, skicka digitala kvitton, samla in kundinformation och mycket mer.
Enligt Elisabet Elmsäter Vegsö, näringspolitisk expert på Branschorganisationen Svensk Handel, är det allt fler retailers som breddar sin verksamhet. En tydlig trend är branschglidningen som innebär att butiker kompletterar sin verksamhet med en annan för att driva flöden. Det kan exempelvis handla om en klädesbutik som även erbjuder yoga eller en bokhandel som även bedriver ett kafé. Detta ger kunderna det lilla extra vilket gör det värt att gå till just den butiken.
Ytterligare en trend inom handeln är att erbjuda kunderna något som de inte kan få när de handlar på nätet. Det handlar i första hand om ett bredare utbud av tjänster och service. Det kan exempelvis vara en klädesbutik som erbjuder att sy upp eller sy in plagg gratis om de handlas i butik.